Hampir Menang tapi Kalah



aku suka ingatkan hati , ingatkan diri ; hujan ribut mana pun , akhir nanti pelangi tetap muncul .

aku usaha , aku dapat . aku boleh titis air mata bila terfikir tentang yang sanggup hulur tangan , tolong aku . walaupun ada lain yang boleh hina aku , pandang rendah apa bagai . tapi yang tolong-tolong tu , sikit tak pernah putus asa dengan aku . lebih ber-bilion terima kasih aku bagi .

aku syukur , sebab Tuhan tunjuk jalan senang untuk aku . tunjuk benda yang boleh gembirakan aku . lega .

tapi masih , lepas satu , ada yang lain datang . menang-menang aku seolah-olah tak sampai garisan penamat , ada lagi yang kejar-kejar dari belakang .

sedih-sedih aku , jatuh-jatuh aku ,
aku tahu , aku kena angkat kepala , yakin , senyum . sebab hidup ini indah dan banyak benda tentang hidup yang perlu aku senyumkan .

No comments: